.

.

Message From Us

" this blog is used to share you something that we have been assigned to search about chinese civilization as much as possible... on the other hand, this blog is one of our ctu 551 assignment given by our ustazah... hope our share can help you... tq!!"

Tuesday, December 16, 2014

SISTEM PENDIDIKAN

Masyarakatnya menghargai pendidikan, perniagaan dan kesusasteraan...Matlamat utama pendidikan ialah lulus peperiksaan awam kerajaan.

Terdapat 3 tahap pendidikan, iaitu;
  • ·        sekolah rendah
  • ·        menengah
  • ·        tinggi


Peringkat sekolah rendah - menumpukan kegiatan mengenal dan menghafal tulisan ideogram dan Sembilan buku suci tanpa memahami maknanya

Peringkat menengah - menumpukan kepada karangan dan kesusasteraan

Peringkat tinggi - menterjemah buku suci

ini adalah contoh tulisan ideogram yang perlu dipelajari sewaktu peringkat sekolah rendah... 

ini pula contoh buku-buku suci yang perlu dihafal sebelum atau tanpa perlu mengenal erti nya...


MATLAMAT PENDIDIKAN TAMADUN CHINA

Untuk memenuhi keperluan kerajaan dan Negara...

• Demi memberikan suatu asas yang kukuh untuk mengekalkan kuasa politik, birokrasi dan kedaulatan maharaja serta mengekalkan keharmonian masyarakat dan taat setia rakyat terhadap raja dan negara...

• Pendidikan sebenarnya tidak menggalakkan pemikiran bebas rakyat bawahan atau golongan atasan...

• Sebaliknya bertujuan membendung pemikirannya supaya dapat memupuk hubungan erat rakyat dengan kerajaan, menjamin kestabilan politik dan keharmonian masyarakat...

• Fahaman Confucianisme telah menjadi asas ideologi politik dan kurikulum pendidikan China sejak Dinasti Han untuk mewujudkan sekelompok elit (scholargentry)...

• Kelompok ini telah menyerap nilai-nilai moral dan etika Confuciusnisme yang akan menyokong dan memperkukuhkan status politik Maharaja China dan kerajaannya.


Peperiksaan awam...

• Pendidikan di China mempunyai kaitan yang rapat dengan sistem peperiksaan yang diamalkan...
• Tiada had umur yang ditetapkan untuk mengambil peperiksaan...
• Seseorang yang lulus dalam peperiksaan awam akan menjadi pegawai dan pentadbiran dalam sistem pemerintahan di China...
• Setelah lulus, mereka akan menjadi ahli seumur hidup di Emperial Academy (organisasi intelek)


Untuk menegakkan hubungan dan kepentingan nilai kekeluargaan...

• Sifat ketaatan terhadap ibu bapa, orang tua dan penghormatan terhadap pegawaipegawai kerajaan.
• Untuk memupuk nilai-nilai moral dan etika yang diperlukan oleh pihak pemerintah, maka kurikulum pendidikan adalah berdasarkan Sembilan Buku Suci iaitu: Five classics dan The Four Books.
• Five Classics ialah Shu Ching (Book of History), Shih Ching (Book of Poetry), Yi Ching (Book of changes), Li Chi (Book of Rites) dan Chun-Chiu (Spring and Autumn Annals).
• The Four Books terdiri daripada Annalests, Great Learning, Doctrine of the Mean dan Works of Mencius.

Untuk membezakan golongan elit (pemerintah) dan golongan massa (diperintah)...

• Pendidikan China dianggap sebagai kayu ukur untuk membezakan dua golongan ini.
• Menurut pemikir Confuciusnisme, elit yang berpendidikan tinggi ialah Chun Tze atau manusia unggul ( the super or man).
• Oleh itu rakyat harus menghormati Chun Tze.
• Pendidikan dianggap sebagai penentu peranan dan hierarki masyarakat China tradisional.


Untuk memilih pegawai kerajaan (birokrasi)...

• Sejak zaman Dinasti Han, sistem peperiksaan awam telah diwujudkan untuk memilih pegawai kerajaan.
• Calon-calon yang cemerlang dalam peperiksaan akan dilantik memegang jawatan-jawatan kerajaan di ibu kota dan wilayah.
• Sistem ini dikekalkan sehingga kejatuhan Dinasti Ching pada tahun 1911.


Untuk menyebarkan pemikiran dan falsafah pemikir-pemikir China...


- Antara pemikir China ialah Kung Fu Tze, Lao Tze dan Mo Tze.

golongan bijak pandai ialah golongan yang sudah pandai atau erti untuk menulis dan memahami falsafah yang tersedia ada dan menyebarkan pemikiran pemikir terkenal china...

No comments:

Post a Comment